Schulden klein houden en perspectief bieden

Een paradigmashift in de incasso

Moties ingediend tijdens debat over schuldenindustrie

Bron: Tweede Kamer
uur

Tijdens het debat op 6 februari 2025 zijn 12 moties ingediend over het tegengaan van schulden en het verder oplopen van schulden. Op 11 februari 2025 wordt hierover gestemd. Een overzicht.


1. Wettelijke incassokosten verlagen naar het niveau van landen als Zweden en Duitsland
24515 Nr. 789 -> Aangehouden

De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

overwegende dat problematische schulden veel stress en gezondheidsklachten veroorzaken en de samenleving jaarlijks miljarden kosten;

constaterende dat de wettelijke maximale incassokosten in Nederland hoger liggen dan in landen zoals Duitsland en Zweden;

constaterende dat kleine betalingsachterstanden door hoge incassokosten al snel enorme schulden kunnen worden, met grote gevolgen voor schuldenaren;

constaterende dat de winstmarges van incassobureaus met gemiddeld 46% zeer hoog zijn;

verzoekt de regering om de wettelijke incassokosten te verlagen en daarbij de tarieven in landen als Zweden en Duitsland als voorbeeld te nemen,

en gaat over tot de orde van de dag.

Lahlah
Ceder


2. Forse verlaging van de aanmanings- en incassokosten bij verkeersboetes
24515 Nr. 783 -> Verworpen

De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

overwegende dat de commerciële sector aan banden is gelegd met betrekking tot de aanmanings- en incassokosten;

van mening dat de overheid zich bij verkeersboetes van haar slechtste kant laat zien, met torenhoge schulden en ellende tot gevolg;

verzoekt de regering de aanmanings- en incassokosten bij verkeersboetes fors te verlagen en in lijn te brengen met de maximale verhogingen die zijn toegestaan in de commerciële sector,

en gaat over tot de orde van de dag.

Van Kent
 

3. Schuldeisers, incassobureaus en gerechtsdeurwaarders scholen in suïcidepreventie
24515 Nr. 790 -> Aangenomen

De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

overwegende dat bij één op de vier mensen die uit het leven stappen, de wanhoop van schulden een belangrijke rol speelt;

overwegende dat schuldhulpverleners vanuit de Wet integrale suïcidepreventie in dit kader al een signalerende en verwijzende opdracht hebben;

verzoekt de regering om in gesprek te gaan met schuldeisers, incassobureaus en gerechtsdeurwaarders, zodat zij in contacten met mensen met schulden alert zijn op mogelijke suïcidaliteit en geschoold worden in suïcidepreventie,

en gaat over tot de orde van de dag.

Lahlah
Ceder


4. Nieuwe problematische schulden voorkomen door te zorgen dat na de volledige kwijtschelding de schuldhulpverlening verplicht in beeld blijft
24515 Nr. 791 -> Gewijzigd aangenomen

De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

constaterende dat in de nieuwe richtlijn van de NVVK de volledige kwijtschelding van schulden zonder aflossing of tegenprestatie als optie voor het oplossen van schulden is opgenomen en dat een schuldenaar na kwijtschelding verdere schuldhulpverlening om herhaling te voorkomen mag weigeren;

overwegende dat het aantal crediteuren dat een dergelijk ‘nul-aanbod’ krijgt sindsdien fors is toegenomen en hierdoor bij kleine crediteuren financiële problemen kunnen ontstaan;

spreekt uit dat schulden in beginsel moeten worden afbetaald en dat het wenselijk is dat dit waar mogelijk ook gebeurt;

verzoekt de regering een maatregel te nemen die ervoor zorgt dat schuldhulpverlening ook na volledige kwijtschelding  gedurende 12 maanden verplicht in beeld blijft om zo het ontstaan van nieuwe problematische schulden te voorkomen;

en gaat over tot de orde van de dag.

Van Eijk
Inge van Dijk


5. Pilot Wki-gecertificeerde incassobureaus via de BRP inzagerecht geven in de Verwijsindex schuldhulpverlening (Vish)
24515 Nr. 782 -> Aangenomen

De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

constaterende dat Wki-geregistreerde incassobureaus nu geen inzicht hebben (via BRP-gegevens) in of een schuldenaar reeds is aangesloten als hulpvrager bij een schuldhulpverlener;

overwegende dat wanneer Wki-geregistreerde incassobureaus weten dat iemand zich bij de schuldhulpverlening heeft gemeld, zij de incassoactiviteiten stoppen;

verzoekt de regering een pilot te doen waarbij ook Wki-gecertificeerde incassobureaus inzagerecht recht krijgen in een gelimiteerd deel van de BRP, waardoor vastgesteld kan worden of een schuldenaar reeds is aangemeld bij de schuldhulpverlening, en over de uitkomsten aan de Kamer te rapporteren,

en gaat over tot de orde van de dag.

Ceder


6. Kosten buy now, pay later beperken tot een maximumpercentage van de aankoopprijs
24515 Nr. 784 -> Aangehouden

De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

van mening dat incassokosten bij «buy now, pay later»-diensten nu niet goed begrensd zijn en dat relatief kleine kredieten kunnen leiden tot grote herinneringskosten en aanmanings- en incassokosten;

overwegende dat dit vooral kwetsbare doelgroepen raakt met een laag inkomen;

verzoekt de regering wetgeving voor te bereiden om bij «buy now, pay later»-diensten de kosten te beperken tot een maximumpercentage van de aankoopprijs, en de Kamer binnen vier maanden te informeren over de opties, mogelijkheden en het tijdpad,

en gaat over tot de orde van de dag.

Welzijn
Lahlah


7. Monitoren in hoeverre aanbieders van BNPL-dienstverlening voldoen aan de Consumer Credit Directive
24515 Nr. 785 -> Aangenomen

De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

constaterende dat met de implementatie van de Consumer Credit Directive 2 (CCD II) de «buy now, pay later»-dienstverlening (BNPL) vergaand gereguleerd wordt;

verzoekt de regering om

  • in aanloop naar de verplichtingen uit de CCD II te monitoren in hoeverre aanbieders van BNPL-dienstverlening, inclusief ketens die BNPL zelfstandig aanbieden, voldoen aan de gedragscode en aan de aankomende richtlijn;
  • blijvend in gesprek te zijn over de naleving van de gedragscode en aankomende richtlijn, en de Kamer hierover te informeren;
  • de winkelketens die zelfstandig BNPL-dienstverlening aanbieden nogmaals met klem te verzoeken zich aan te sluiten bij de gedragscode en te handelen conform deze gedragscode,

en gaat over tot de orde van de dag.

Welzijn
Ceder


8. Er alles aan doen om "buy now, pay later"-dienstverlening in fysieke winkels tegen te houden
24515 Nr. 780 -> Aangenomen

De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

spreekt uit de introductie van BNPL-dienstverlening in fysieke winkels nu en in de toekomst zeer onwenselijk en ongepast te vinden;

verzoekt de regering er alles aan te doen om «buy now, pay later»-dienstverlening in fysieke winkels tegen te houden, hiervoor ten minste in gesprek te gaan met de bedrijven die «buy now, pay later»-dienstverlening reeds aanbieden, het gesprek te voeren met vertegenwoordigers van de retailbranche over deze ontwikkelingen, en hierover aan de Kamer te rapporteren,

en gaat over tot de orde van de dag.

Ceder
Welzijn
Flach
Van Kent
Van Eijk
Inge van Dijk
Lahlah


9. Bekijken of het mogelijk is BNPL-betalingen in fysieke winkels te verbieden of te ontmoedigen
24515 Nr. 786 -> Aangenomen

De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

overwegende dat zowel de Kamer als het kabinet het zeer onwenselijk en onnodig vinden dat buy now, pay later in fysieke winkels wordt aangeboden;

constaterende dat BNPL-aanbieders ondanks de oproepen van Kamer en kabinet tóch willen overgaan tot aanbieden van BNPL in de fysieke winkels, door zich te beroepen op de nieuwe CCD II-richtlijn, waaronder dit niet verboden is;

verzoekt de regering in samenwerking met experts breed te kijken naar mogelijkheden om onder CCD II toch aanvullende maatregelen te nemen voor het verbieden of op zijn minst sterk ontmoedigen van BNPL-betaling in fysieke winkels, zowel via de pinautomaat als via de Apple Wallet,

en gaat over tot de orde van de dag.

Inge van Dijk
Ceder


10. Ervoor zorgen dat de consumentenbescherming van de CCD II-regelgeving ook geldt voor webshops met achteraf betalen
24515 Nr. 787 -> Aangenomen

De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

overwegende dat onder de nieuwe CCD II-regelgeving voor «buy now, pay later»-aanbieders webwinkels zijn uitgezonderd, omdat zij technisch gezien geen aanbieder zijn, terwijl zij ook eigen achterafbetalenopties aanbieden;

constaterende dat zulke webwinkels een groot deel van het marktaandeel van achteraf betalen vertegenwoordigen;

verzoekt de regering maatregelen te nemen die ervoor zorgen dat ook bij webshops die achteraf betalen aanbieden, eenzelfde niveau van consumentenbescherming gegarandeerd wordt als onder de CCD II, 

en gaat over tot de orde van de dag.

Inge van Dijk


11. Analoog aan het Centraal Register Uitsluiting Kansspelen een register voor consumptieve kredieten en leningen ontwikkelen
24515 Nr. 781 Gewijzigd aangenomen

De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

constaterende dat het Centraal Register Uitsluiting Kansspelen een goedwerkend instrument is voor personen die gevoelig zijn voor verleidingen van kansspelen en hiervoor beschermd willen zijn;

verzoekt de regering om de financiële sector en BNPL-partijen aan te jagen om een instrument vergelijkbaar met het Centraal Register Uitsluiting Kansspelen  te ontwerpen voor het aangaan van consumptieve kredieten, leningen en achteraf betalen en de Kamer hierover te informeren;

en gaat over tot de orde van de dag.

Ceder


12. Uitzondering op betaalde rechtsbijstand schrappen bij zaken over het opeisen van schulden 
24515 Nr.788 -> Aangehouden

De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

overwegende dat mensen met schulden geen recht hebben op betaalde rechtsbijstand doordat de Raad voor Rechtsbijstand geen toevoegingen verleent voor zaken over het opeisen van schulden;

constaterende dat mensen met schulden daardoor moeilijk hun recht kunnen halen en zich nauwelijks kunnen verdedigen tegen schuldeisers zoals commerciële incassobureaus;

verzoekt de regering in kaart te brengen hoe de uitzondering op betaalde rechtsbijstand bij zaken over het opeisen van schulden geschrapt kan worden, en de Kamer hier voor de zomer van 2025 over te informeren,

en gaat over tot de orde van de dag.

Lahlah
Van Kent